Θεατρικό παιχνίδι-βιωματικό σεμινάριο

Standard

«Κρατώ το λευκό κουβάρι των καλών προθέσεων….»

Λάκης Κουρετζής

1η συνάντηση

Στην πρώτη συνάντηση, ξεκινήσαμε με ένα παιχνίδι γνωριμίας το οποίο είχε ως εξής:

Ήμασταν πιασμένοι χέρι-χερι σε κύκλο και κάθε φορά που ο εμψυχωτής μας άγγιζε προσπαθούσαμε με διάφορους τρόπους να δούμε όλα τα πρόσωπα του κύκλου,ψάχναμε γύρω-γύρω, κάναμε γκριμάτσες και στο τέλος μπαίναμε μέσα στον κύκλο και συστηνόμασταν.

Εργασία με πανιά

1η άσκηση

Δύο μεγάλα πανιά χώριζαν το χώρο δράσης σε 4 πεδία

  • Στο πρώτο πεδίο έκανε ζέστη
  • Στο δεύτερο έκανε πολικό κρύο
  • Στο τρίτο γλιστρούσε
  • και στο τέταρτο μπορούσαμε να χορέψουμε μάλλον γιατί περάσαμε τις προηγούμενες κακουχίες.

2η άσκηση

Στη δεύτερη άσκηση φωνάζαμε ένα πρόσωπο, συγκεκριμένα τον Γιάννη με διάφορους τρόπους.

  • Στο πρώτο πεδίο φωνάζαμε το Γιάννη χαλαρά-ψιλοαδιάφορα
  • Στο δεύτερο πεδίο φωνάζαμε το Γιάννη με ανησυχία
  • Στο τρίτο πεδίο φωνάζαμε το Γιάννη με έκδηλη ανησυχία
  • Στο τέταρτο πεδίο επιτέλους βρίσκαμε το Γιάννη

3η άσκηση

Όλοι μαζί περπατούσαμε στα 4 πεδία, ο καθένας με διαφορετικό τρόπο και βρίσκαμε κάποιο πεδίο που μας άρεσε και καθόμασταν, με αυτόν τον τρόπο δημιουργήθηκαν 4 ομάδες. Με βάση το 4 και έχοντας σαν αντικείμενο χρήσης ένα πανί (εμείς είχαμε το κόκκινο) έπρεπε να φτιάξουμε μία ιστορία. Εμείς αναπαραστήσαμε τις 4 βαθμίδες της εκπαίδευσης:

νηπιαγωγείο-δημοτικό-γυμνάσιο,λύκειο-πανεπιστήμιο

2η συνάντηση

1η άσκηση

Σε αυτή τη συνάντηση έπρεπε να φέρουμε το αγαπημένο μας αντικείμενο αλλά οι περισσότεροι δεν το φέραμε. Τότε κάναμε κάτι άλλο. Γίναμε κύκλος και καθίσαμε οκλαδόν. Το σκηνικό μας ήταν μία καρέκλα μέσα σε ένα άγνωστο χώρο. Έπρεπε να εξερευνήσουμε το υποτιθέμενο άγνωστο δωμάτιο και να γράψουμε στο βιβλίο επισκεπτών που βρισκόταν εκεί, το όνομά μας δίπλα από έναν αριθμό που θέλαμε.

Εγώ έγραψα το όνομά μου δίπλα από τον αριθμό 2. Έκανα 2 κινήσεις -ότι μου ερχότανε και είπα:

«Τα τελευταία 2 χρόνια ζω στον Πύργο και η ζωή μου είναι χάλια, γι αυτό ήρθα στο θεατρικό παιχνίδι, μπας και ασπρίσει.»  Ομοίως έπραξαν και τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας ανάλογα με τον αριθμό που επέλεγαν έκαναν τις αντίστοιχες κινήσεις και  ‘ελεγαν κάτι που τους εξέφραζε.

2η άσκηση

Ο εμψυχωτής μας χώρισε σε ομάδες των 10 ατόμων. Έπειτα έπρεπε να δράσουμε σύμφωνα με την παρακάτω πρόταση:

«Μία σταγόνα πέφτει στον ιστό της αράχνης»

Η ομάδα έθεσε το θέμα σε μεταφορικό επίπεδο και έπραξε κατα το μή-φαίνεσθαι της πρότασης.

3η άσκηση

Το σκηνικό μας ήταν ένα δεντρο σχηματισμένο από ένα πανί. Ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο. Στη βάση του δέντρου ένα κοριτσάκι έπαιζε ακορντεόν. Στην αρχή περπατούσαμε χωρίς να δίνουμε σημασία στο κοριτσάκι. Το κοριτσάκι έπαιζε, μέχρι που κουράστηκε και αποκοιμήθηκε. Είδε όνειρα στον ύπνο του. Εμείς έπρεπε να αναπαραστήσουμε τα όνειρα που είδε. Φτιάξαμε ένα δέντρο με δώρα πήραμε και το κοριτσάκι στη δράση. Έπειτα το κοριτσάκι ξύπνησε και είδε μία μεγάλη ομάδα να το υποστηρίζει. Το κοριτσάκι χόρεψε με την ομάδα και η ομάδα χόρεψε, σύμφωνα με τα παραγγέλματα που έδινε το κοριτσάκι.

3η συνάντηση

«Αγαπημένα αντικείμενα»

1η άσκηση

Υπήρχαν στο χώρο δράσης 3 καρέκλες και 3 πανιά.

  • 1 κόκκινο
  • 1 πράσινο
  • 1 κίτρινο

Το κάθε μέλος της ομάδας παρουσίαζε το αγαπημένο του αντικείμενο και το ακουμπούσε σε όποιο πανί ήθελε. Έτσι χωρίστηκαν 3 ομάδες. Στην αρχή αναπαραστήσαμε τα αντικείμενα μας και κινούμασταν στο χώρο, εξελίσσοντας την κίνησή μας. Κατόπιν έπρεπε να φτιάξουμε μία ιστορία με τα αντικείμενα που συγκεντρώθηκαν σε κάθε πανί. Στη δική μου ομάδα συγκεντρώθηκαν τα εξής αντικείμενα

  • 1 Cd
  • 1 κομπολόι
  • 1 όργανο μασάζ για τα πέλματα
  • 1 μαντήλι
  • 1 κουκλάκι προβατάκι
  • 1 κουκλάκι μόι -το δικόμου
  • 1 βιβλί0
  • 1 σταυρός λαιμού

Συνολικά συγκεντρώθηκαν 8 αντικείμενα. Διαπραγματευτήκαμε το θέμα και παρουσιάσαμε την εξής ιστορία:

«Ένας κύριος κάθεται σε μία καρέκλα, παίζοντας κομπολόι, και κανει μασάζ στο πόδι του πατώντας ένα μέλος της ομάδας που παρίστανε το αντικείμενο του. Σηκώνεται και βάζει μουσική. (η κοπέλα που έφερε το cd στριφογυριζει παριστάνοντας το αντικείμενό της). Κατεβάζει ένα βιβλίο από το ράφι.(η Κοπέλα που έφερε το βιβλίο παριστάνει το αντικείμενό της ανοίγοντας τα χέρια της). Το ανοίγει και μέσα από το βιβλίο βγαίνουν τα 2 κουκλάκια. (τα κορίτσια που έφεραν τα κουκλάκια παριστάνουν τα αντικείμενά τους και κινούνται στοχώρο). Τα 2 κουκλάκια περπάτάνε και στο δρόμο τους βρίσκουν ένα σταυρό(τον συνάδελφο που παρίστανε το αντικείμενό του) τυλιγμένο σε ένα μαντήλι(η συνάδελφος παρίστανε το αντικείμενότης). Τα κουκλάκια σηκώνουν το σταυρό, ανεμίζουν το μαντήλι και περπατάνε όλοι μαζί, μέχρι που βουτάνε πάλι μέσα στο βιβλίο. Το βιβλίο κλείνει και ο κύριος το ξαναβάζει στο ράφι»

4η συνάντηση

«Φυσικά αντικείμενα’

1η άσκηση

Περπατάμε με όλο το πέλμα, βουλιάζουμε, κοιτάζουμε ίσια μπροστά.

2η άσκηση

Τα χέρια σε διάσταση. Κοιτάμε τις ανοιχτές παλάμες, πότε τη μία, και πότε την άλλη, ενώ περπατάμε χωρίς να αγγίζουμε το διπλανό μας. Έπειτα κάνουμε τα χέρια μας ένα πλαίσιο. Το κεφάλι κοιτάει απο μέσα τους γύρω μας, πάνω-κάτω. Αφήνουμε το πλαίσιο και έχουμε τα χέρια μας σε διάσταση.

3η άσκηση

Το ποδήλατο.

Τρέχουμε με το ποδήλατό μας. Γινόμαστε ζευγάρι με κάποιον και τρέχουμε με το ποδήλατο. Κατόπιν πάνω στο ποδήλατο ανεβαίνουν 4-6-8, μέχρι να γίνουμε όλοι ένα ποδήλατο.

4η άσκηση

Περπατάμε με το σώμα μας λοξό ανάμεσα από τους άλλους.

5η άσκηση

Υπάρχουν μέσα στο χώρο δράσης 3 καρέκλες αναποδογυρισμένες διαφορετικά μεταξύ τους. Το κάθε μέλος της ομάδας παρουσιάζει το φυσικό του αντικείμενο και το ακουμπάει σε όποια καρέκλα θέλει. και μάλιστα σε όποιο σημείο της καρέκλας θέλει. Τα αντικείμενα σε κάθε καρέκλα θα γίνουν μία ιστορία, όπως έγινε και στην προηγούμενη συνάντηση. Με τη διαφορά ότι σε αυτήν την περιπτωση έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε λεκτικά μέσα ( Τραγούδι-λόγια-κινήσεις ή και τα 3 μαζί).  Τα αντικείμενα που είχε η ομάδα μου ήταν τα εξής:

  • 2 ρόδια
  • 1 τριαντάφυλλο
  • 2 κοχύλια

Με τα σώματά μας αναπαραστήσαμε το τριαντάφυλλο, με τα χέρια μας το κύμα και ύστερα σκυμμένοι παίζαμε με το ρόδι. Το ρόδι κύλησε προς τα έξω στον κόσμο. ‘Μια κινούμενη κόκκινη τελεία που την ακολουθούμε»

5η συνάντηση

3 βασικές στάσεις του σώματος.

  • 1) Η όρθια στάση του κούρου
  • 2) Στάση του λωτου
  • 3) Οριζόντια-ξαπλωτή στάση

1η άσκηση

Στο πάτωμα υπήρχαν 3 άσπρα μαξιλάρια. 3 μέλη της ομάδας πήραν τη θέση τους πάνω σε αυτά και κινούσαν το σώμα τους όπως ήθελαν. Εμείς διαλέγαμε κάποιο από αυτά και ακολουθούσαμε την κίνησή του. Το ίδιο συνέβη και με τη στάση του λωτού. Στην οριζόντια στάση σώματος συνέβη κάτι διαφορετικό. Ξαπλώσαμε όλοι στο πάτωμα έσβησαν τα φώτα και κινούσαμε πολύ αργά τα μέλη του σώματός μας-όπως θέλαμε.

2η άσκηση

Στο χώρο δράσης υπήρχε ένα σκηνικό, αποτελούμενο από ένα πράσινο φόντο πάνω στο οποίο ήταν καρφιτσωμένες διάφορες μάσκες. Στη μέση του φόντου χυνόταν ένα κόκκινο πανί ακαθορίστου σχήματος. Κοιτάξαμε το πανί και ο καθένας από εμάς έκανε μία σκέψη γι αυτό. Ο εμψυχωτής μας χώρισε σε ομάδες χτυπώντας από πίσω μας ένα κουδουνάκι. ‘Ετσι δημιουργήθηκαν ομάδες.

3η άσκηση

Φτιάξαμε με πανιά στο πάτωμα σκηνικά.:

  • 1 βουνό
  • 1 δάσος
  • 1 ποτάμι

Ο εμψυχωτής μας είπε τελικά ότι το κόκκινο πανί ήταν ένας δράκος που ζούσε σε μια σπηλιά και ήταν δυστυχισμένος γιατί δεν τον αγαπούσε κανείς. Οι μάσκες γύρω του ήταν οι προτομές των προγόνων του.

Έτσι μια ομάδα από παιδιά ξεκίνησαν να τον βρούν, να τον δούν και να του εκφράσουν την αγάπη τους. Πέρασαν δάση πυκνά,ποτάμια ορμητικά, βουνά χιονισμένα, ώσπου έφτασαν στη σπηλιά……..

Δυο μεγάλοι παραμυθάδες κάθισαν στις πολυθρόνες και αφηγήθηκαν την αληθινή ιστορία του δράκου και των παιδιών που τον συνάντησαν….

4η άσκηση

Παιχνίδι με τις σκιές μας.

6η συνάντηση

Καρέκλες και το διλπό μήνυμα

1η άσκηση

Παιχνίδι κίνησης με τις 3 στάσεις του ανθρώπινου σώματος(ορθια-λωτού-Ξαπλωτή), σύμφωνα με τη μουσική και τα παραγγέλματα.

2η άσκηση

Στο χώρο είναι σκορπισμένες καρέκλες. Ο καθένας παίρνει την καρέκλα του και παίζει. Η καρέκλα γίνεται μωρό, τσάντα, δίσκος σερβιρίσματος, μάσκα, τιμόνι, καφάσι, αλέτρι, καρότσι. Διαλέγουμε δύο από τους ρόλους και τους παρουσιάζουμε σαν έναν μέσα από έναν αυτοσχεδιασμό

3η άσκηση

Ένα άσπρο πανί καλύπει όλη την επιφάνεια δράσης.Άλλες καρέκλες είναι όρθιες, άλλες ξαπλωτές. Ζούμε μέσα σε αυτή την επιφάνεια, καλυπτόμαστε  μέσα από τις καρέκλες, γινόμαστε περίεργα πλάσματα, ψάχνουμε να βρούμε φωλιά, κοιτάμε μέσα από τη μάσκα. Βρίσκουμε ένα καταφύγιο. Σε αυτη την περίεργη χώρα 4 εικόνες του Dali με διπλό μήνυμα μας καλούν να τις αγγίξουμε, και να αναπαραστήσουμε κάτι μέσα από την εικόνα-ένα στοιχείο τη εικόνάς. Αρωγός στην προσπάθεια γίνεται η καρέκλα. Αποχαιρετούμε τους φίλους μας καιτη δράση ξεκινώντας με τη φράση : «ηταν εκείνη τη φορά που….»

Εδώ τελειώνουν οι εμπειρίες μου πάνω στο συγκεκριμένο βιωματικό σεμινάριο σας αποχαιρετώ με ένα ερώτημα που έθεσε ο δάσκαλος:

«Θέλετε να ελπίζετε και να αναβάλετε για το αύριο, ή να δημιουργείτε απελπισμένα»;

Advertisements

6 responses »

  1. psakse..psakse..de 8a to breis..
    +omws brhka to site sou+to’xw psaksei apo panw ws katw!
    ti mou 8umises..
    diabasa thn katagrafh sou gia to seminario me ton kouretzh+ofeilw na omologhsw pws m’ekanes na ferw sth mnhmh mou oles ekeines tis ateleiwtes wres..
    🙂

    Μου αρέσει!

    • Αγαπητή Τέτα, αν μου επιτρέπεις τον ενικό, χαίρομαι που βρίσκω άλλη μια συντρόφισσα Κουρετζική που έχει περάσει απο τα σεμινάρια!!!Ατελείωτες ώρες, αλλά πάντα όμορφες!!!Μου λείπουν πολύ!!! Και δεν τα έχω γράψει και όλα!!! Αν θυμηθείς κατι και θέλεις να προσθέσεις, θα χαρώ πολύ!!!

      Μου αρέσει!

      • NA’MAI+GW.. 🙂
        H ALH8EIA EINAI OTI EXW NIWSEI KALA STO PETSI M,POU LENE,TI PAEI NA PEI ERGASTHRI 8EATRIKOU PAIXNIDIOU STO 8EATRO HMERAS.
        DEN EXW PERASEI APO TA SEMINARIA AKRIBWS ALLA..EXW OLOKLHRWSEI THN 3ETH EKPAIDEUSH+PERASA AMETRHTES WRES MESA STHN MPLE,THN KOKKINH SKHNH+TO MIKRO ERGASTHRI,PAIZONTAS+BIWNONTAS PRAGMATA POU DEN PERIMENA STH ZWH MOU!
        XARHKA IDIAITERWS LOIPON+GW OTAN DIABASA THN KATAGRAFH SOU GIATI AIS8AN8HKA OTI DIABAZW TO GRAPTO ENOS AN8RWPOU POU EXOUME KATI KOINO..

        Μου αρέσει!

  2. Τέτα πολύ χαίρομαι που χάρηκες με την καταγραφή των εμπειριών μου πάνω στο θεατρικο παιχνίδι.Εγώ έχω μικρότερη εμπειρία , ένα εξάμηνο σε μορφή σεμιναρίων και μερικές ώρες σταΠΕΚ. Δυστυχώς το θέατρο ημέρας πέφτει μακρυά από τον Πύργο Ηλείας, οπότε βολευόμαστε με ότι έχουμε, τίποτα δηλαδή, χαχαχαχα!!!
    Σε περίπτωση που θέλεις να συμπληρώσεις οτιδήποτε ή να μοιραστείς κάποιες εμπειρίες, έχεις μια ανοιχτή πρόσκληση απο τους χαρταετούς με πολλη αγάπη!!!

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s