2) Συναισθηματική αγωγή.

Standard

Τα 5 βασικά στάδια της συναισθηματικής αγωγής.

Η ενσυναίσθηση ως θεμέλιος λίθος όλων των σταδίων είναι η ικανότητα να νιώθει κανείς τα συναισθήματα που βιώνει ένα άλλο άτομο.

  1. Επίγνωση των συναισθημάτων του παιδιού. Η συναισθηματική επίγνωση σημαίνει ότι αναγνωρίζουμε πότε βιώνουμε ένα συναίσθημα, ότι μπορούμε να το κατανοήσουμε και ότι είμαστε ευαίσθητοι στην εκδήλωση των συναισθημάτων των άλλων. Η επίγνωση είναι πολυδιάστατη. Οι πιο συνηθισμένοι τρόποι για την επίγνωση των συναισθημάτων είναι ο διαλογισμός, η προσευχή, η τήρηση ημερολογίου κα ι οι διάφορες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης. Οι γονείς οφείλουν να είναι σε θέση να ακούν προσεκτικά, και να προσεγγίζουν τα παιδιά τους κυρίως μέσα απ΄το παιχνίδι.
  2. Η εκδήλωση του συναισθήματος ως ευκαιρία για οικειότητα και καθοδήγηση. Η αναγνώριση των αρνητικών κυρίως συναισθημάτων των παιδιών απ΄τους γονείς, ως ευκαιρία για κατανόηση και εφαρμογή δεξιοτήτων για την επίλυση προβλημάτων, τους απελευθερώνει και τους εξοπλίζει με πολύτιμη γνώση.
  3. Ενσυναισθητική ακρόαση και αναγνώριση των συναισθημάτων των παιδιών. Ο ενσυναισθητικός ακροατής χρησιμοποιεί τα μάτια του για να παρατηρήσει τη γλώσσα του σώματος των παιδιών, τη φαντασία του προκειμένου να αντιληφθεί την οπτική γωνία του παιδιού.
  4. Βοήθεια στο παιδί προκειμένου να εκφράσει λεκτικά τα συναισθήματά του.Η πράξη του χαρακτηρισμού των συναισθημάτων έχει ηρεμιστικό αποτέλεσμα στο νευρικό σύστημα των παιδιών και ανακάμπτουν έυκολα από επεισόδια που τα αναστατώνουν.
  5. Καθορισμός ορίων και βοήθεια για τη επίλυση προβλημάτων. Η διαδικασία αυτή περιλαμβάνει κάποια βήματα προκειμένου να έχει αποτελέσματα. Η θέσπιση ορίων είναι απαραίτητη για να γνωστοποιήσει στα παιδιά τις συνέπειες της μή τηρησής τους. Παράλληλα οι γονείς οφείλουν να συνεργάζονται με τα παιδιά τους προκειμένου να εντοπίσουν εναλλακτικές λύσεις στα διάφορα προβλήματα. Η ενθάρρυνση επίσης είναι πολύ σημαντική από την πλευρά των γονέων για να αναπτύσσονται οι πρωτοβουλίες των παιδιών.

Ανεξάρτητα από τα παραπάνω η συναισθηματική αγωγή δεν είναι πάντα αποτελεσματική στην καθημερνή οικογενειακή ζωή. Γι αυτό το λόγο υπάρχουν κάποιες τεχνικές ή στρατηγικές μέθοδοι.

–Αποφύγετε τις υπερβολικές επικρίσεις και τα ταπεινωτικά σχόλια

–Αγνοήστε τις γονεικές σας προτεραιότητες

–Σκεφτείτε τις εμπειρίες των παιδιών σας σε σύγκριση με παρόμοιες εμπειρίες ενηλίκων

–Μην προσπαθείτε να επιβάλλετε τις δικές σας λύσεις στα προβλήματα του παιδιού σας.

–Συμμεριστείτε τα όνειρα και τη φαντασία του παιδιού σας.

–Να είστε ειλικρικνής με το παιδί σας

–Διαβάστε με το παιδί σας  παιδική λογοτεχνία.

–Να είστε υπομονετικοί κτά τη διάρκεια της διαδικασίας.

Κατόπιν φορτισμένης ατμόσφαιράς η συναισθηματική αγωγή είναι ακατάλληλη. Πράγοντες όπως:

–η πίεση χρόνου

–η ύπαρξη ακροατηρίου

–ο εκνευρισμός και η κούραση

παρακωλύουν το έργο της, αναστέλλουν τη θετική της επίδραση στην οικογενειακή και κοινωνική ζωή των παιδιών.

πηγή: Gottman J., Ησυναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών.Πως να μεγαλώσουμε παιδιά με συναισθηματική νοημοσύνη,Ελληνικά γράμματα, Αθήνα, 2000

2 responses »

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s