3) Η Συναισθηματική Αγωγή κατά ηλικία

Standard

Η συναισθηματική αγωγή ακολουθεί την εναλασσόμενη πορεία του παιδιού από τη μία ηλικία στην άλλη.

Στη βρεφική ηλικία, οι μιμητικές συνομιλίες είναι σημαντικές, γιατί οι γονείς δείχνουν στο παιδί ότι το προσέχουν και ανταποκρίνονται στα συναισθήματά του. Έτσι συντελείται η απαρχή της συναισθηματικής επικοινωνίας. Η περίοδος 3-6 μηνών είναι εξαιρετικά κρίσιμη, γιατί η κατάθλιψη της μητέρας μπορεί να επηρεάσει την ανάπτυξη του νευρικού συτήματος του μωρού. Οι γονείς που εφαρμόζουν συναισθηματική αγωγή πρεπει να δίνουν προσοχή στις διαθέσεις του μωρού τους και να ανταποκρίνονται σε αυτές. Τα βρέφη μέσω αυτής της διαδικασίας μαθαίνουν να ηρεμούν τον εαυτό τους. Η περίοδος 6-9 μηνών χαρακτηρίζεται από μία έντονη κινητικότητα του μωρού. Οι εξερευνήσεις, η ανακάλυψη αντικειμένων, η χαρά, η περιέργεια, ο φόβος, είναι γνωρίσματα αυτής της περιόδου και εξαιρετικά σημαντικά για τους γονείς. Σε αυτό το σημείο οφείλουν να τους εμπλουτίζουν το περιβάλλον εσωτερικό-εξωτερικό με ερεθίσματα. Η ενθάρρυνσητης συναισθηματικής νοημοσύνης έγκειται στη μίμηση των συναισθηματικών του αντιδράσεων. Για να ενισχυθεί  ο συναισθηματικός δεσμός με τα βρέφη αυτής της ηλικίας, οι γονείς θα πρεπει να γίνουν καθρεφτης που αντικατοπτρίζει τα συναισθήματα που εκφράζουν. Κατά την περίοδο 9-12 μηνών τα παιδιά κατανοούν ότι και οι άλλοι άνθρωποι είναι δυνατόν να συμμεριστουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους. Σε αυτήν την ηλικια τα παιδιά παρατηρούν προσεκτικά τους γονείς τους αναζητώντας τα συναισθηματικά σήματα που μεταδίδουν.

Νηπιακή ηλικία (έως 3 ετών)

Σε αυτήν την ηλικία τα παιδιά αναπτύσσουν την αυτογνωσία τους και εξερευνούν την αυτονομία τους. Η συναισθηματική αγωγή είναι χρήσιμη και για την καθοδήγηση των παιδιών όσον αφορά στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν πχ Παρόλο που τα νήπια έλκονται το ένα από το άλλο, δυσκολεύονται να παίξουν αρμονικά μαζί. ‘Ενας άλλος σημαντικός παράγοντας που διαδραματίζει ενεργό ρόλο στη ζωή του παιδιού είναι η ανάπτυξη ενδιαφέροντος για το συμβολικό παιχνίδι.

Πρώτη παιδική ηλικία(4-7 ετών)

Τα παιδιά είναι έτοιμα να βγούν στον κόσμο και να αναπτύξουν διαπροσωπικές σχέσεις που προσφέρουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν δεξιότητες χειρισμού των συναισθημάτων τους. Η συνήθειά τους να παίζουν σε ζευγάρια ενδυναμώνουν το αίσθημα συνεργασίας και συντροφικότητάς τους.

Μέση παιδική ηλικία (8-12 ετών)

Τα παιδιά αρχίζουν να έχουν επαφές με την ευρύτερη κοινωνική ομάδα και κατανοούν τις κοινωνικές επιδράσεις. Η νοητική ανάπτυξη συντελείται με ταχείς ρυθμούς. Τα παιδιά με συναισθηματική νοημοσύνη είναι ικανά να αντιλαμβάνονται τα σήματα των συνομηλίκων τους. Νιώθουν την ανάγκη ενδυνάμωσης συναισθηματικών δεσμών με τους γονείς τους.

Εφηβεία

Χαρακτηρίζεται από έντονη ανησυχία, ερωτήματα σχετικά με την ταυτότητα του παιδιού, αμφισβήτηση. Το παιδί πολλές φορές φαίνεται απορροφημένο από τον εαυτό του. Η φιλία είναι κριτήριο για την εξερεύνηση και ανακάλυψη της προσωπικής τους ταυτότητας. Σε αυτήν την  περίπτωση οι γονείς πρέπει να δεχτούν ότι η εφηβεία είναι περίοδος κατά την οποία τα παιδιά απομακρύνονται  από τους γονείς τους. Παράλληλα η ενσυναίσθηση και ο σεβασμός για τους εφήβους είναι μεγάλης σημασίας. Ολοκληρωτικά πρέπει οι γονείς να συνεχίσουν να ενημερώνονται για όσα συμβαίνουν στη ζωή του παιδιού τους, να αναγνωρίζουν τις συναισθηματικές του εμπειρίες. Η ενσυναίσθηση, η προσεκτική ακρόαση, ο ειλικρινής σεβασμός ενεργοποιεί τη διαδικασία της συναισθηματιής αγωγής και ισχυροποιεί τους οικογενειακούς δεσμούς.

Πηγή: Gottman J.,Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών. Πως να μεγαλώσουμε παιδιά με συναισθηματική νοημοσύνη, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2000


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s